Digitaal modelspoor:
  Tips & Trics


top

Bij het digitaal modelsporen ben ik tegen een aantal problemen en ongemakken aangelopen. Een aantal interessante zaken worden hier beschreven.


top

Licht brand niet bij elke rijstap

Op een gegeven moment brandden de frontseinen van een lok niet constant maar alleen om de rijstap. Ik had het idee dat de decoder niet goed was.
Er bleek echter iets anders aan de hand te zijn. Bit 1 van CV 29 (volgens de Lenz handleiding) had ik op 0 gezet om de lok de normale kant uit te laten rijden. Lenz begint echter bij Bit 1 te tellen terwijl het Twin Center bij Bit 0 begint.
Ik had dan ook Bit 2 gewijzigd zodat de decoder nu op 14 of 27 rijstappen stond i.p.v. op 28 of 128 rijstappen. In combinatie met de instelling van het aantal rijstappen in het Twin Center geeft dit het effect met de lichten.

Conclusie: Het bitnummer is bij Lenz 1 nummer verschoven t.o.v. het Twin Center. Indien het licht niet constant brand klopt de rijstapinstelling niet.


top

Foutmelding bij bit programmeren

Bij het bitprogrammeren van Lenz decoder LE1014A geeft het Twin Center een foutmelding. Bij het uitlezen van een bit zijn er geen problemen en na het programmeren van een bit (en dus een foutmelding) blijkt het programmeren toch goed te zijn gegaan.

Bij de Tips op de site van Fleischmann Digital (www.fleischmann.de) staat vermeld dat dergelijke problemen ontstaan door een te hoge spanning op de rails tijdens het programmeren. De beveiliging van het Twin Center voorkomt schade. Het probleem zou worden veroorzaakt door een condensator op de decoder en kan worden verholpen door de condensator te verwijderen of kort te sluiten. Aangezien het programmeren ondanks de foutmelding wel goed gaat laat ik de condensator maar ongemoeid.


top

Slecht ingebouwde decoders

Bij beide BR 218 locs had ik problemen nadat er een decoder was ingebouwd. De loc reed niet of niet goed of het licht brandde aan 1 kant niet constant. De twee locs zijn bij verschillende winkeliers van een decoder voorzien.

In het eerste geval was de decoder op het metalen verzwaringsblok in de loc geplakt. In de handleidingen van de decoders staat dat het vanwege mogelijke kortsluiting wordt afgeraden om de decoders direct op metalen delen te plakken. Nadat ik een stuk isolatietape tussen de decoder en het verzwaringsblok had aangebracht was het probleem verholpen.

In het tweede geval bleek een schroefje waarmee de lampjes worden vastgeklemd niet te zijn aangedraaid. Daardoor kon het licht aan die zijde van de loc tijdens het rijden uitvallen. Na het aandraaien van het schroefje was het probleem verholpen.

Naar mijn mening worden de decoders bij de erkende vakhandel niet altijd even netjes ingebouwd. Ik heb her en daar wat soldeerverbindingen nog wat beter gemaakt. Mijn ervaring is inmiddels wel van 2 jaar terug dus misschien dat men het inmiddels beter onder de knie heeft. Destijds had men nog niet veel ervaring met het inbouwen van decoders.


top

Twee motoren op motoruitgang

In één van mijn BR 218 locs zit een railreinigingsmechanisme. Hiervoor zit in het niet aangedreven onderstel een motortje welke twee draaischijfjes aandrijft. Dit motortje is zonder problemen met de aandrijfmotor op de motoruitgang (1A) van de lokdecoder aangesloten. Het extra motortje zal weinig vermogen opnemen daar het alleen de schijfjes hoeft te laten ronddraaien. Het motortje voor de schijfjes kan op de gebruikelijke manier met een schroefje op het draaistel worden aan en uit gezet. De draaisnelheid van de schrijfjes is ook in het digitale bedrijf evenredig met de rijsnelheid.


top
© IvarVM, last update: 29-05-2005