Digitaal modelspoor: Toepassing


top

Keuze componenten

Op mijn baan maak ik gebruik van locdecoders met het DCC formaat (een breed ondersteunde digitale standaard van deze tijd). In het DCC formaat vindt momenteel de meeste ontwikkeling plaats. Hiermee ontstaat een grote keuzevrijheid aan te gebruiken componenten.
Het Märklin Motorola formaat stamt al uit de jaren 80, grote ontwikkelingen vinden er niet meer in plaats.

Digitaal overzicht

top

Centrale

Voor de digitale centrale zijn er voor het DCC formaat verschillende keuze mogelijkheden. Bekende systemen zijn het Lenz systeem, de Intellibox (Uhlenbrock) en het van de Intellibox afgeleide Twin Center (Fleischmann).

Het voordeel van het Lenz systeem is dat het modulair stap voor stap is uit te breiden. Zodoende kan men relatief goedkoop instappen en kan men stukje bij beetje de digitale mogelijkheden uitbreiden.

De Intellibox is daarentegen als basis al een zeer compleet systeem met zeer veel aansluitmogelijkheden. Met de Intellibox zelf kunnen zowel het rijdend materieel als de infra worden bestuurd. Naast het DCC formaat wordt ook het Motorola formaat ondersteund evenals locdecoders met het Selectrix protocol. Ook regelaars en controle units van Märklin en Lenz kunnen op de Intellibox worden aangesloten.

Het Twin Center is afgeleid van de Intellibox. In plaats van het Motorola formaat wordt het digitale Fleischmann FMZ formaat ondersteund. Indien alleen het DCC formaat wordt toegepast maakt het niet veel uit of er voor de Intellibox of het Twin Center wordt gekozen.

Fleischmann heeft ook een alternatief voor het Twin Center, de Lok Boss, waarmee maximaal 4 locs bestuurd kunnen worden. Op het kastje zit een rijregelaar een aantal functietoetsen. De regelaar kan later als extra regelaar op het Twin Center worden aangesloten. De regelaar blijft dus bruikbaar bij latere uitbreidingen van het digitale modelspoor.

Het is overigens wel zo dat relatief goedkope decoders van Conrad momenteel in Nederland niet altijd voor het DCC formaat worden geleverd terwijl dit voor het Motorola formaat geen probleem is. Bij Conrad in Duitsland wordt momenteel al een stuk meer voor DCC geleverd.

Voor grotere banen zijn er één of meerdere boosters nodig welke het digitale signaal in een andere stroomkring op de voedingsspanning zet. In één stroomkring kunnen namelijk niet een onbeperkt aantal treinen rijden omdat het vermogen ontoereikend is. Conrad levert een goedkope booster welke geschikt is voor alle digitale protocollen maar ook Littfinski levert een betaalbaar alternatief..


top

Decoders

Bij digitale decoders gaat het onder andere om locdecoders, functiedecoders (bijvoorbeeld om het licht van een wagon schakelen), wissel en sein decoders. Daarnaast zijn er terugmelders om signalen terug te melden aan de centrale.


top

Locdecoders

Er zijn verschillende fabrikanten die locdecoders voor het DCC formaat leveren. Tot nu toe heb ik voornamelijk de Lenz decoders toegepast. In één lokomotief heb ik een Lokpilot DCC met NEM 651 stekker gezet. Deze decoders zijn aardig betaalbaar (in 2002 zijn de prijzen van Lenz zo'n 25% gezakt) en de functionaliteit wordt steeds uitgebreider. De (vergelijkbare) lokdecoders levert Conrad niet veel goedkoper.


top

Functiedecoders

In treinstel DB 614 heb ik voor het eerst een functiedecoder FD-5 van Conrad toegepast. Deze decoder kan 4 functies schakelen. De decoder is compact, ziet er netjes uit en heeft een duidelijke, ook Nederlandstalige handleiding inclusief electrisch schema. De decoder kost omgeveer 16 euro, een stuk minder dan een functiedecoder van bijvoorbeeld Lenz.

De decoder heeft geen korstsluitbeveiliging aan de uitgangen en dat heb ik inmiddels ondervonden. Het stuurstandrijtuig en het tussenrijtuig van het treinstel wilde ik met elkaar verbinden om een decoder uit te kunnen sparen. Daarvoor had ik ze met dunne draadjes met elkaar verbonden. Dit ging goed totdat het treinstel een bocht maakte.

Functiedecoder FD-5 van Conrad
De bedrading maakte kortsluiting met het defect raken van de functiedecoder als gevolg. Ik had er 2 besteld, dus heb ik de ander maar ingebouwd. Deze werkt zonder problemen.
Inmiddels heb ik meer van deze decoders aangeschaft. Stukje bij beetje wil ik de personenwagons van middels de functiedecoder geschakelde verlichting voorzien.


top

Decoders voor magneetartikelen

Voor de aansturing van wissels heb ik Wisseldecoder 5212 van Viessmann aangeschaft. De decoder is met een druk op een knop te programmeren.

In het Twin Center moeten eerst de toekomstige virtuele adressen van de op de de decoder aangesloten magneetartikelen worden geprogrammeerd. Zodra de adressen bekend zijn verschijnt in het display het Twin Center de stand van de magneetartikelen.

Viessmann 5212
Indien op de rode knop van de decoder wordt gedrukt en vervolgens één van de magneetartikelen op het Twin Center wordt gesteld, dan is de decoder geprogrammeerd.

In mei 2005 heb ik een bouwpakket van een wisseldecoder van Littfiski, de S-DEC-4-DC, aangeschaft. Deze decoder moet ik nog in elkaar solderen. Ik heb er dan ook nog geen ervaring mee opgedaan. De prijs van dit bouwpakket is overigens maar €21,- en dat is een stuk goedkoper dan wisseldecoders van bijvoorbeeld Viessman, Conrad of Fleischmann.

top

Seindecoders

In mei 2005 heb ik drie bouwpakketten van een seindecoder van Littfiski, de LS-DEC-DB, aangeschaft. Deze decoders moet ik nog in elkaar solderen. Ik heb er dan ook nog geen ervaring mee opgedaan. Littfinski is één van de weinige firma's die seindecoders levert. De prijs van dit bouwpakket is €37,-.

top

Terugmelders

Om mijn modelspoorbaan in wording ook via de computer te kunnen bediening zal de bezetting van het spoor moeten worden teruggemeldt. Hiervoor heb ik een S88 terugmelder van Conrad aangeschaft. Ik ben er echter nog niet aan toegekomen om bezetmelders te maken waardoor ik de terugmelder nog niet heb gebruikt. De S88 terugmelder van Conrad is gunstig geprijst, maar het aansluitkabeltje is wel héél erg kort, een centimete of 10.


top
© IvarVM, last update: 29-05-2005