FCS: Keerlus


top
In segment 11 had ik een keerlus alias schaduwstation voor het Car System gemaakt. Hierin wilde ik 3 achter elkaar liggende stopplaatsen maken welke door een binnenkomend voertuig kortstondig worden vrijgegeven. Zodra een voertuig binnenrijdt rijden alle binnenstaande voertuigen 1 stopplaats door en komt het voorste voertuig weer op de baan.

Met twee reedcontacten en een bistabiel relais had ik het voor elkaar om het schaduwstation geregeld te krijgen.

De werking is simpel. In de keerlus zitten 3 stopplaatsen op een plek waarop alle voertuigen recht op de baan rijden, dus ver genoeg voor en zeker na een bocht. Op voldoende afstand (verder dan het langste voertuig) voor de eerste stopplaats zit een reedcontact in de baan welke het relais activeert. Net voor de laatste stopplaats zit een tweede reedcontact in de baan welke het relais weer uitschakeld.
schema keerlus
Schema keerlus
Bistabiel relais

Schema bistabiel relais

reedcontact
Zodra een voertuig het schaduwstation binnen komt rijden schakelt het voertuig het relais in. Hierdoor worden alle stopplaatsen bekrachtigd waardoor het magnetisch veld wordt geneutraliseerd. Alle voertuigen die boven een stopplaats staan gaan nu rijden, het voertuig bij de laatste stopplaats gaat de "baan" op.

Zodra er een voertuig bij het tweede reedcontact komt schakelt deze het relais uit. Hiermee worden de stopplaatsen weer uitgeschakeld en komt wordt magnetisch veld weer bekrachtigd zodat de voertuigen er weer bij stoppen. Zodoende komt er altijd maar 1 voertuig tegelijk op de baan, maar maakt het niet uit of er 1, 2 of 3 voertuigen in het schaduwstation stonden.

Het relais en de reedcontacten zijn bijvoorbeeld bij Conrad te koop. De afbeeldingen links tonen het bistabiele relais, het schema van het relais en een reedcontact.

Het relais moet met een gelijkspanning worden aangestuurd terwijl de stopspoelen met een wisselspanning moeten worden aangestuurd. Daarom heb ik het relais samen met een gelijkrichter op een printplaatje gemonteerd.

Om de schakeling ook met de hand te kunnen sturen heb ik parallel aan de reedcontacten drukschakelaars gemonteerd. En aangezien het bistabiele relais twee stroomkringen kan schakelen heb ik aan de tweede kring twee controleledjes aangesloten welke de toestand van de schakeling aangeven (rood is stop, groen is rijden).

De schakeling heb ik momenteel weer uitgebouwd omdat ik het Faller Cars System op dit deel van de baan niet goed werkend kreeg (zie Nu even niet).

De schakeling voor de keerlus
De schakeling voor de keerlus

Stopspoel van onder gezien
Stopspoel van onder gezien



top
© IvarVM, last update: 29-05-2005